Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoleudviklingssamtale

Referat af skoleudviklingssamtale

Bankagerskolen

 

Baggrund

Med aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen d. 29. oktober 2021, blev der indført årlige skoleudviklingssamtaler fra og med skoleåret 2022/2023. Skoleudviklingssamtaler skal bidrage til at skabe en tillidsfuld og faglig dialog mellem kommunalbestyrelse, skolechefen, administrationen og skolen, samt understøtte en sammenhæng mellem de indsatser, der iværksættes på skolen og i skolevæsnet som helhed. Skoleudviklingssamtalen skal dels samle op på tidligere skoleudviklingssamtaler og igangsatte indsatser og dels pege fremad og være fokuseret omkring konkrete løsninger og indsatser til gavn for elevernes læring, trivsel og udvikling.

Overordnet dagsorden

1.     Opsamling på aftaler og mål
Herunder tidligere kvalitetsaftaler og eventuelle handlingsplaner og udviklingsplaner.

2.     Præsentation af temaer
Skolen præsenterer kort de temaer, som de ønsker samtalen skal tage udgangspunkt i. Skolechefen supplerer med egne temaer og evt. temaer fra Skole,- Unge og Uddannelsesudvalget.

3.     Drøftelse af temaer
Alle temaer gennemgås grundigt med afsæt i data, og der drøftes potentielle handlemuligheder.

4.     Udvælgelse af temaer og indsatser
Der konkretiseres hvilke temaer, konkrete indsatser og mål skolen skal arbejde videre med.

5.     Opsummering og afrunding
Konkrete mål og aftaler gennemgås, samt udkastet til indholdet i referatet til offentliggørelse.

Temaer til skoleudviklingssamtalen

Det er skolelederen, der har initiativretten i forhold udvælge temaer, som samtalen skal tage udgangspunkt i. Udvælgelsen skal ske på baggrund af en analyse være baseret på et bredt videns- og datagrundlag, som udover relevante kvalitative og kvantitative data skal indebære skolelederens samlede erfaringer fra og viden om skolen og dennes kontekst. Skolelederen skal endvidere inddrage skolebestyrelse, medarbejdere og elevråd i drøftelsen af temaerne.

Samtalen suppleres endvidere med temaer fra kommunalbestyrelsens samt skolechefens blik på skolen og dennes udfordringer og potentialer. Skolens udviklings sættes således i relation til det samlede skolevæsen og den overordnede strategiske retning.

Skole-, unge- og uddannelsesudvalget har d. 23 januar 2023 godkendt følgende temaer, til lokale drøftelse til skoleudviklingssamtalerne 2023. Temaerne skal forstås i sammenhæng med og som supplement til de eksisterende mål og strategier på skoleområdet.

1.    Den gennemsnitlige trivsel i Horsens Kommune har ligget på 3,7 de seneste fire år, hvilket er på niveau med landsgennemsnittet. I henhold til det nationale mål om at trivslen skal øges, skal der således arbejdes målrette med elevernes trivsel med særligt fokus på en balance mellem social og faglig trivsel.

2.    Fraværet er steget både i Horsens og på landsplan det seneste år. Der skal derfor fortsat arbejdes målrettet med at nedbring det bekymrende fravær samt sikre et godt og koordineret samarbejde mellem både familie og fagprofessionelle. Målet er at nedbringe det bekymrende fraværet fra skole mest muligt.

3.    I Horsens Kommune ligger over landsgennemsnittet hvad angår andelen af elever der aflægger alle obligatoriske prøver ved folkeskolens afgangseksamen, men der er for mange der ikke opnår karakteren 02 i dansk og matematik. Der skal derfor være fokus på at løfte de svageste elever i folkeskolen, gennemføre folkeskolens afgangsprøve med 02 i dansk og matematik.

4.    Der har de seneste år været et fald i andelen af elever der søger og påbegynder en ungdomsuddannelse i Horsens Kommune. Der skal derfor sætte fokus på at understøtte og inspirere de unge ifm. deres uddannelsesvalg.

 

Dato: 22 marts 2023

Deltagere:  Kasper Bech Stensgaard, Signe Henningsen, Marianne Bøeg og Jeanette Christina Monbjerg Damsted, Henrik Kallestrup, Marie Silbye (ref.).

 

Aftalte indsatsområder

Støtte og inspiration - Elevstemmer i det inkluderende fællesskab

 

Beskrivelse af indsatsområde

 

Bankagerskolen vil hæve elevernes trivsel, særligt kategorien Støtte og inspiration, og dermed øge elevernes oplevelse af medbestemmelse, inddragelse og lyst til at lære mere.

 

Dette gøres via inkluderende læringsmiljøer og elevinddragelse. Eleverne skal i højere grad inddrages i arbejdet omkring klassens handleplan for trivsel, hvorfra lærere og pædagoger samarbejder om at lave inkluderende læringsmiljøer på baggrund af data, refleksion og elevinddragelse.

 

Der er fokus på kvalitativ og kvantitativ data, der er tæt på eleverne og de enkelte klasser og årgange. Data skal i spil i PLF’erne for at få viden omsat i undervisningen. Der skal arbejdes systematisk med evalueringsplanen herigennem. 

 

Målet med indsatsområdet:

·         At styrke elevernes motivation for skolearbejdet gennem elevinddragelse og medbestemmelse.

·         At eleverne inddrages i arbejdet med klassetrivslen, sådan at der laves tydelige forpligtende aftaler omkring klassen, årgangen og SFO.

·         At medarbejdere i SFO er samstemte i arbejdet med børns medbestemmelse i Bankagerskolens fritidspædagogiske tiltag.

·         At øge den samlede trivselsscor i kategorien ’Støtte og inspiration’ i den nationale trivselsundersøgelse.

·         At sænke elevfraværet på den enkelte årgang.

 

Årgangs-PLF og medarbejderskab – bedre sammenhæng mellem faser og huse

 

Beskrivelse af indsatsområde

 

Bankagerskolen vil skabe bedre pædagogiske og didaktiske sammenhænge mellem faser og huse på skolen. Observationer og data viser, at der idag ikke er tilstrækkelig sammenhæng i den faglige og sociale kultur på tværs af faserne.

 

Gennem kompetenceopbygning i Årgangs-PLF’er skal den enkelte medarbejders deltagelsesmuligheder og ansvar styrkes. Der er fokus på systematik og klar fælles retning for samarbejdet i Årgangs-PLF samt kompetenceudvikling. Der skal være fortsat fokus på lærernes og pædagogernes professionelle dømmekraft, hvilket gøres gennem udviklingen af ’medarbejderskab’.

 

Målet med indsatsområdet:

·         At alle Årgangs-PLF’er har anvendt seneste data jf. evalueringsplanen i arbejdet med handleplan for klassetrivsel. At skolens Årgangs-PLF’er får lavet deres samarbejdsaftaler, og at disse genbesøges i løbet af skoleåret. Ledelsen og tovholderne vil inddrage samarbejdsaftalen som et centralt element ved GRUS.

·         At den gennemsnitlige trivsel som minimum fastholdes eller øges ift. nuværende niveau på 3,7.

·         At sænke medarbejderfraværet i organisationen.

Faglig trivsel - Undersøgende tilgang og problembaseret læring

 

Beskrivelse af indsatsområde

 

Bankagerskolen vil øge elevernes faglige trivsel, herunder kompetencer til at være medproducerende og samarbejdende.

 

Fokus er jf. skolens skoleplan at arbejde med den organisatoriske forståelse og kompetenceopbygning ift. ’Læring i det 21. århundrede’. Via øget samarbejde med Videnscenter Horsens Ungdomsskole og VIA (ifm. AP Møller projektet) arbejdes der med at styrke den enkelte lærers kompetencer henimod en mere undersøgende og problemorienteret tilgang til undervisningen, hvor eleverne i højere grad bliver medskabere af læring og læringsforløb.

 

Målet med indsatsområdet:

·         At hæve elevernes faglige trivsel i den nationale trivselsundersøgelse.

·         At styrke lærere og pædagogers forståelse for og kompetencer i arbejdet med undersøgende og problemorienterede læringsforløb.

·         At se flere praksisfaglige elementer i den almene undervisningen.

·         At belægningen på skolens faglokaler stiger, da aktiviteten omkring de praktisk-musiske elementer ift. undervisningen skal stige.