Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mål- og Indholdsbeskrivelse

Bankager SFO

Forord

 

Vi vil udfordre eleverne til fuldt ud at udnytte deres potentiale for uddannelse, beskæftigelse og for at leve livet. 

Dette er Bankagerskolens mission, og da SFO’en er en vigtig del af skolens samlede virke, er denne mål og indholdsbeskrivelse bl.a. et redskab til at synliggøre nogle af SFO’ens bidrag til at missionen lykkes.

Mål og indholdsbeskrivelsen kan også danne udgangspunkt for dialog med forældrene samt bidrage til refleksioner over den pædagogiske praksis med udgangspunkt i børnenes trivsel, læring og generelle dannelse.

Derudover skal beskrivelsen fremme, at SFO’en inddrages i opfyldelsen af folkeskolens formålsparagraf:

 

§ 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.

Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.

Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.  

Pædagogiske værdier

 

SFO´en er et frirum, hvor der er mulighed for at være og udvikle sig til et selvstændig ansvarligt individ.

I mødet med andre mennesker kan man ikke altid være bundet af nedskrevne regler, og vi har derfor valgt i stedet at arbejde udfra nogle værdier, vi ønsker skal kendetegne Bankager SFO:

  • Anerkendelse 
  • Fællesskab
  • Medbestemmelse
  • Ansvarlighed

 
De pædagogiske værdier tegner en profil af vores pædagogiske praksis, hvor vægten er lagt på samspillet mellem de personer, der kommer i SFO´en.

De pædagogiske værdier afspejler de overvejelser og visioner, som medvirker til at udvikle den pædagogiske praksis.

De pædagogiske værdier tilkendegiver værdier og hensigter, som bidrager til at udvikle den pædagogiske praksis.  

De pædagogiske værdier fortæller, hvilke forventninger vi har til hinanden i det daglige samvær.  

De pædagogiske værdier afspejler nuværende praksis, og er en vision om at gøre den pædagogiske praksis endnu bedre.

De pædagogiske værdier vil altid være til debat og under udvikling.  

Beskrivelse af SFO

Bankagerskolens SFO består af 3 afdelinger: Delfinen, som rummer ca. 265 børn fra 0.-3. årgang, SFO 2 for 4.-7. årgang med ca. 70 børn samt SFO 3, som er en aftenklub for 70 børn fra 4.-6. årgang.

Samarbejdet mellem SFO og skole

På Bankagerskolen arbejder vi på at se det hele barn i skole og SFO, og har pædagoger tilknyttet alle klasser fra 0- 4 årgang. Klassepædagogen har et tæt samarbejde med klassens lærere og der støttes op om dette med fast ugentlig samarbejdstid samt årgangs PLF. Derudover deltager klasse pædagogen i forældresamtaler, og der afholdes fælles pædagogiske dage / aftener.

Krop og Bevægelse

Den pædagogiske indsats i Delfinen og SFO 2 omfatter som en naturlig del fysisk aktivitet. Deltagelse i forskellige og alsidige bevægelsesaktiviteter i fællesskab med andre børn i forskellige aldre er med til at styrke barnets motorik, udvikle identitet og social kompetence, samt medvirke til øget trivsel generelt. 
Endvidere vægter vi børns medindflydelse højt, da vi mener, at dette er med til at motivere barnet til yderligere bevægelse.   

Børnene har mange muligheder for bevægelse i SFO - både gennem voksenstyrede aktiviteter og gennem egne lege. 

I Delfinen er der mulighed for at gå i tumlesalen og deltage i forskellige boldspil og lege aktiviteter eller være på legepladsen, hvor der er fodboldbane, klatrestativer, svævebane, mooncars, gynger, pannabane mm.

Derudover er der ugentligt mulighed for at deltage i svømning eller forskellige aktiviteter i hallen. Der er yderligere mulighed for at spille bordtennis, og i foråret og sommerperioden bruges hoppepuden og skolens sportsplads. 

I SFO 2 har vi også egen hal, hvor der køres på rulleskøjter, spilles fodbold, badminton, hockey, dødbold mm. Der er også en stor legeplads med klatretårn, gynger og BMX-bane. Derudover spilles der en del bordtennis.

En anden vigtigt del af børnenes kropslige udfoldelse og udvikling er det finmotoriske - evnen til bl.a at bruge og koordinere fingre- og håndbevægelser. Dette kan udvikles gennem deltagelse på de forskellige kreative værksteder, som f.eks træværksted, male- og tegne- værksteder, syning, perler mm. Herudover vægter vi også, at børnene deltager i dagligdagsaktiviteter som eksempelvis bagning/ madlavning, oprydning, borddækning o.l.

Størstedelen af børnene benytter sig i varierende omfang af de forskellige tilbud, men der er dog også en mindre gruppe, som sjældent eller aldrig er fysisk aktive. Vi er opmærksomme på denne gruppe og arbejder målrettet på at støtte børnene til deltagelse. For at dette kan lykkes, er det vigtigt, at vi har et godt kendskab til det enkelte barns forudsætninger, så vi kan tilpasse aktiviteterne og dermed hjælpe barnet til at opleve glæde ved kropslig aktivitet. Dette kendskab bygges på observationer og vidensdeling gennem PLF med særligt fokus på børnegruppen.

Samarbejdet med lokale idrætsforeninger

Vi tilbyder svømning to gange om ugen, hvor årgangene på skift tilbydes at komme op i svømmehallen. Her samarbejder vi med den lokale svømmeklub og har livredder med, når børnene svømmer. 

I perioder vil vi gerne samarbejde med andre lokale idrætsforeninger for at give børn og voksne et indblik i de forskellige muligheder, der kan tilbydes. Herigennem kan interessen måske opstå for ny bevægelse. Det giver ligeledes både børn og voksne sjove og anderledes oplevelse end den normale hverdag. 

I skoleårene 19/20 og 20/21 samarbejder vi med Børnebasket Horsens, og vores hold Bankager Dolphins træner mandage i hallen.

Balancen mellem voksenstyrede aktiviteter og børnenes selvvalgte aktiviteter

Vi ser SFO’en som et frirum, og derfor tillægger vi det stor betydning, at børnene har medindflydelse på deres hverdag. Børnene kan selv vælge, om de vil deltage i en voksenstyret aktivitet eller tage initiativ til andet. Ugens planlagte aktiviteter udsendes på forældreintra, og vi har en stor tavle i Delfinens fællesrum, der viser hvilke aktiviteter, der tilbydes og hvilke voksne, der står for dem.

Vi bestræber os på at tilbyde et varieret udbud af aktiviteter. Dette skal bidrage til, at alle børn får mulighed for at udfolde deres potentialer, og samtidigt styrke deres evner til bl.a. at tage valg og opdage, hvad de selv vil. I et liv præget af flere og flere valgmuligheder, bliver evnen til at træffe gode valg og bevare troen på egen indflydelse vigtigere og vigtigere i forhold til at være livsduelig, og vi er derfor meget opmærksomme på at styrke denne del af børnenes udvikling. Samtidigt er vi selvfølgelig opmærksomme på, at mennesker ofte træffer “nemme” valg - eksempelvis at deltage i aktiviteter, man allerede er god til - og derfor opfordrer og støtter vi også børnene til deltagelse i de voksenstyrede aktiviteter, vi har tilrettelagt.

Graden af medbestemmelse er afpasset efter børnenes alder, og mulighederne for indflydelse på aktiviteterne er derfor større i SFO 2 end i Delfinen. 

Vores mål for skoleåret 19/20 er at oprette et SFO-råd med repræsentanter for alle årgange/ klasser på lige fod med skoledelens elevråd. 

Børn med særlige behov

Alle børn skal opleve at være en vigtig del af skolens og SFO’ens mange fællesskaber. Da børnene kommer med meget forskellige forudsætninger og interesser, stiller det krav til os som personale, om at kunne støtte op på forskellig vis for at fremme deltagelsen i fællesskabet og kunne indgå i positive relationer med såvel børn som voksne.

Vi er meget bevidste om, at vi er en stor SFO med mange børn og deraf følgende højt aktivitetsniveau, hvilket kan virke overvældende på en del børn med særlige behov. Vi har derfor følgende tiltag for at skabe struktur/ overblik:

  • Vi har en stor tavle, der viser hvilke aktiviteter, der tilbydes og hvilke voksne, der står for dem.
  • Vi udsender en ugeplan til forældrene, så de sammen med barnet kan forberede dagen/ ugen.
  • I perioder har vi aktiviteter for en mindre gruppe børn tilpasset deres særlige behov - eksempelvis med fokus på styrkelse af sociale relationer.
  • Vi prioriterer at have to voksne i fællesrummet / køkkenet, så børnene altid ved, hvor de kan hente hjælp.
  • Vi bruger PLF til at evaluere og justere tiltag i fht. børn med særlige behov.
  • Vi har en pædagog tilknyttet hver klasse på 0.-4. årgang, som sikrer et godt kendskab til det enkelte barn og sikrer sammenhæng i indsatsen omkring barnet, ved at være bindeled mellem skole- og SFOdel.

Skolestart for børn med særlige behov

Vi har i Delfinen mange års erfaring i at modtage børn med særlige behov og hjælpe dem til en god start på skolelivet.

Når det kommende års skolebørn starter i førskole den 1. maj, prioriterer vi, at der er en fast pædagog tilknyttet hver klasse, som er gennemgående fra rød tråd til skolestart.

Vi har et tæt samarbejde med skoledistriktets børnehaver, og fra 1. maj til 1.august deltager pædagoger fra børnehaverne i arbejdet med førskolebørnene. Dette skaber tryghed for børnene og sikrer også, at vigtige erfaringer med tiltag omkring det enkelte barns udvikling kommer med over i SFO og skole. 

Inden skolestart afholdes desuden overleveringsmøder omkring børn med særlige behov med deltagelse af forældre, pædagoger fra børnehave og skole, børnehaveklasseledere samt ledere fra børnehave, SFO og skole. På mødet fortælles om barnets forudsætninger og hvilke særlige tiltag, der har været afprøvet samt effekten af disse.

Forældresamarbejde omkring børn med særlige behov

Det er vigtigt at sikre sammenhæng og helhed i indsatsen for barnet ved et tæt samarbejde mellem SFO, skole og forældre. Vi har et tæt samarbejde med forældrene via forældreintra, Minuddannelse, skole/hjem samtaler, netværksmøder, telefonsamtaler samt den daglige dialog ved aflevering/afhentning

Klassepædagogen og/eller evt. støttepædagog deltager i udarbejdelsen af elev handleplaner, hvor også forældrene inddrages. Forældreinddragelsen er meget vigtig for at sikre en fælles forståelse og en rød tråd i indsatsen, men også for at udveksle viden og erfaringer, da der kan være stor forskel på, hvordan barnet fungerer i hjemmet og i skole/SFO.

Professionelle læringsfællesskaber

På Bankagerskolen deltager pædagogerne i flere professionelle læringsfællesskaber - PLF. I et PLF samarbejdes omkring udvikling af egen og andres praksis med fokus på at øge børnenes læring og trivsel. Der analyseres og evalueres ud fra indsamlet data med henblik på at skabe nye handlemuligheder og tilgodese alle børns udvikling.

  • Alle pædagoger deltager i et ugentligt personalemøde, hvoraf nogle er afsat til PLF
  • Alle klassepædagoger deltager en gang ugentlig i et årgangsPLF sammen med dansklærerne på årgangen.
  • En pædagog fra hvert årgangsteam deltager i Fase PLF sammen med alle fasens lærere.

Deltagelsen i de forskellige PLF er vigtig, da det er med til at sikre helhed og sammenhæng i indsatsen for alle børn, når der indgår data og observationer fra både fritids- og skoledel. Særligt for børn med særlige behov, kan der være stor forskel på trivsel, læring, koncentration og relationer alt efter om man er i skolens struktur eller i SFO’ens mere frie rammer.

Forældresamarbejde

Vi vægter et godt forældresamarbejde højt, da dette er med til at skabe de bedste forudsætninger for barnets trivsel og udvikling. En vigtig del af samarbejdet er den daglige dialog med forældre, der henter og bringer deres børn. Her viderebringes erfaringer og observationer fra dagligdagen i SFO, og forældrene har også mulighed for at stille spørgsmål eller komme med informationer omkring barnet.

Herudover deltager klassepædagogen også i følgende:

  • Skole/hjem samtaler sammen med klassens lærere.
  • Div. møder med andre relevante fagpersoner, såsom psykolog eller talepædagog.
  • Forældremøder.              

Indskoling

Lokalt skal​ det beskrives, hvorvidt det er den pædagogiske læreplan eller de 6 kompetenceområder, der arbejdes med i børnehaveklassen, som skal videreføres i SFO’en fra dagtilbuddet og frem til skolestart d. 1/8. Det skal desuden beskrives, hvordan arbejdet etableres i SFO’en

 

Lokalt skal​ der sikres god sammenhæng mellem dagtilbud og skole. Det skal beskrives, hvilke oplysninger der er behov for at videregive fra dagtilbud til skole, når et barn stopper i dagtilbud


Er under udarbejdelse i samarbejde med børnehaven.

Lektiestøtte

På Bankagerskolen har vi valgt at lektiestøtten er en del af UU timerne, som varetages af pædagogerne.