Bankagerskolens mission
Vi vil udfordre eleverne til fuldt ud at udnytte deres potentiale for uddannelse, beskæftigelse og for at leve livet.
Et kreativt miljø
Elevernes hverdag er andet og mere end læsning og regnestykker. På Bankagerskolen ønsker vi at udfordre elevernes evner til kreativ tænkning og skabelse af forskellige produkter. Dette sker ikke kun gennem fag som musik, billedkunst og natur/teknologi, men gennem en undervisning der er tilrettelagt ud fra tanker om STEAM og Engineering i skolen.
Bankagerskolen og Horsens Kommune har i de senere år beskæftiget sig med elevinddragelse og kreative processer, hvor man tydeligt kan se, at eleverne motiveres af at være producerende og skabende af produkter. Undervisningen vil derfor oftest tage udgangspunkt i kreative processer, sådan at eleverne ikke blot læse og lytter sig til viden, men at de skaber sig til viden om det pågældende tema.
I Hus 1 og 3 er der blandt andet indrettet særlige FabLabs (fabrikation og laboratorie) hvor eleverne arbejder med moderne teknologier og kreative designprocesser. Ved sådanne processer er samarbejde og elevernes faglige kommunikation i fokus. Viden, færdigheder og kreativitet er tæt forbundet med hinanden og er hinandens forudsætninger - dog er det ikke altid viden og færdigheder der kommer først...
Forældre og bedsteforældre vil i løbet af skoleåret blive inviteret til 1-2 fremvisninger af elevproducerede produkter eller ideer.
Indsatsområder
Igangværende indsatsområder:
- Inkluderende læringsmiljøer
- Ny afdelingsstruktur = mere kontinuitet
- Styrkelse af udskolingen
- Feedback og motivation
- Professionelle læringsfællesskaber
- Styrket læseindsats
- Engineering
- FabLabs og Pædagogisk Læringscenter