Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Fase 1 (0.-5. årgang)

Generel info om fase 1

På Bankagerskolen dækker Fase 1 over elever fra 0. - 5. årgang, samt ‘Rød tråd-samarbejdet’ mellem Bankagerskolen og Dagtilbud Bankager. Børnene fra Dagtilbud Bankager starter i ‘Rød tråd-samarbejdet’ d. 1. maj i det år, de skal begynde i 0. klasse. Pædagoger fra skolen og børnehaven samarbejder tæt om børnene og den gode overlevering fra børnehave til skolen.

Fase 1 er 3-4 sporet, hvilket betyder, at de enkelte årgange består af 3-4 klasser pr. årgang.

0. og 1. årgang holder til i Hus 1, 2. og 3. årgang i Hus 3 og 4. og 5. årgang finder man i Hus 4. I Hus 2 finder man SFO 1, hvor SFO-tilmeldte elever fra 0.-3. årgang holder til. Elever fra 3. årgang indgår i overgangsforløb til SFO 2 i løbet af skoleåret.

Lokalerne i Hus 1, 3 og 4 kan sammenlægges ved hjælp af foldedøre, hvilket tages i brug ved holddeling, tema- og projektuger samt ved diverse arrangementer.

I husene er der et tæt samarbejde om børnene, samt en stemning af åbenhed, nysgerrighed og læringslyst. Husene er bygget op omkring et stort fællesareal, som anvendes til individuel fordybelse, gruppearbejde og fællesarrangementer.

I forbindelse med hvert hus, er der indrettet udendørsarealer svarende til børnenes alder og mulige pauseinteresser.

I hus 1 og 3 afholdes der dagligt/ugentligt morgensang med eventuelle elevbidrag i form af fejring af fødselsdage eller fremlæggelser.

0.-4. årgang har tilknyttet en klassepædagog pr. klasse - pædagoger som børnene også møder i SFO’en.

Skoledagen i fase 1

Alle årgange i Fase 1 følger de samme ringetider og har lektioner á 45 min. varighed. Lektionerne planlægges sådan, at der ofte skemalægges med dobbeltlektioner, hvor det er muligt.

Elever fra 0.-3. årgang undervises 30 lektioner pr. uge mellem kl. 8.00-14.00.

Elever fra 4.-5. årgang undervises i 34 lektioner på uge mellem kl. 8.00 - 14.45, fredage til kl. 14.00.

Ud over undervisningens indlagte pauser, er der i løbet af dagen skemalagt en 10-pause og en 12-pause. 10-pausen er fra kl. 9.30-10.00, mens 12-pausen er fra kl. 11.30-12.30. I begge pauser spiser børnene med en voksen de første 15 min., inden resten af pausen står på fællesskab, bevægelse og kreativ leg.

Børnene medbringer selv madpakker som kan opbevares på køl i de enkelte hus.

Skolen tilbyder ligeledes at man kan tilmelde sig skolemælksordningen, samt benytte sig af handlemuligheder i skolens kantine. Kantinen er kontantløs, hvorfor børnene skal anvende en chip til at købe. Forældre er ansvarlige for ‘optankning’ af penge på chippen.

Vejledning til ‘optankning’ af chip findes på Aula.

Børn der skal videre til SFO tjekkes ind de sidste 5 minutter af skoledagen, da en pædagog henter børnene i deres respektive klasser.

Lærere og pædagoger udarbejder ugeplaner for børnenes skoleuge, sådan at I som forældre kan følge med og eventuel forberede jeres barn på kommende skoleuge. Ligeledes vil der af ugeplanen fremgå særlige aktiviteter, f.eks. besøg ud af huset. Af ugeplanen vil det også fremgå, hvis børnene f.eks. skal have særligt fodtøj, tøj eller lignende med.

Ugeplanen udgives via Min Uddannelse, som kan tilgås via Aula.

Timefordeling

Timefordelingsplan for fase 1

Fag 0 1 2 3 4 5
Børnehaveklasse 20          
Dansk   11 11 9 7 7
Engelsk   1 1 2 2 3
Tysk           2
Historie       1 2 2
Kristendomskundskab   2 1 1 1 1
             
Matematik   5 5 5 5 5
Natur og teknologi   1 2 2 3 2
             
Idræt   2 2 2 1 1
Svømning         1 1
Musik   2 2 2 2 2
Billedkunst   1 2 2 2 1
Madkundskab           2
Håndværk og design       2 3 2
Understøttende undervisning 10 5 4 2 5 3
Ialt 30 30 30 30 34 34

Ugentlige lektioner á 45 minutter

Ringetider

Ringetider fase 1

Tid Lektion
08.00-08.45 1
08.45-09.30 2
09.30-10.00 pause
10.00-10.45 3
10.45-11.30 4
11.30-12.30 pause
12.30-13.15 5
13.15-14.00 6
14.00-14.45 (4.-5.kl.) 7

Læsning

Børnenes læseudvikling er et centralt punkt i Fase 1, hvor eleverne vil blive mødt af yderst kompetente voksne. Børnene vil arbejde med bogstaver, lyde og ord, læse- og skrivetræning. Vi vil  lære børne forskellige læsestrategier og læsevaner, sådan at de får mulighed for at blive så dygtige, som de kan.

Som en naturlig del af læseudviklingen vil eleverne være på vidt forskellige niveauer, hvorfor eleverne naturligt vil  møde differentierede opgaver, som matcher deres nærmeste zone for udvikling.

På Bankagerskolen arbejdes der med tydelige læringsmål for elevernes læseudvikling, og der laves løbende evaluering af hvert barns niveau og næste skridt.

Gennem lærerens arbejde med den enkelte elevs læseudvikling afdækkes løbende, hvilke læsetrin eleven er på, sådan at litteratur og litteraturens sværhedsgrad kan tilpasse på mest optimal vis. Børnene inddrages i arbejdet med læseudviklingen, og de vil løbende kunne se, at de stiger i deres personlige let- eller lixtal.

På skolens Pædagogiske Læringscenter kan eleverne derfor nemt og kvalificeret finde læsebøger til hjemmebrug, da læsebøgerne er markerede med tydelige let- eller lixtal. 

Forskning i læseudvikling peger på, at dygtige læsere ikke kun skabes gennem skolearbejdet, med ved hjælp af læsetræning i hjemmet minimum 20 minutter om dagen.

Det er med læsning, som med så meget andet - man bliver kun god til det, hvis man øver sig!

Vi opfordrer derfor til, at I hjemme får skabt gode rammer og rutiner for en daglig læsetræning, da dette er til stor gavn for jeres barns læseudvikling.

Behov for fokuseret læseindsats

Nogle børn kan have behov for en mere fokuseret læseindsats. Bankagerskolen tilbyder elever på 1. årgang TLH (tidlig læsehjælp), mens elever på 3. og 4. årgang kan tilbydes et såkaldt VAKS-kursus, hvor der trænes særlige læsehjælpsstrategier.

Begge forløb er intensive læsetræningsforløb, hvor eleverne deltager ved et segregeret undervisningstilbud nogle timer om ugen.

Viser det sig det, at jeres barn ville have gavn af ovennævnte tilbud, tager skolen naturligvis direkte kontakt til jer. Det skal understreges, at det er et tilbud, og at tilbuddet kun kan iværksættes med forældrenes accept og engagement.

Tilbud til elever med dysleksi - ordblinde elever

Børn der udviser tegn på dyslektiske vanskeligheder følges tæt. At have dyslektiske vanskeligheder / at være ordblind, betyder ikke, at man ikke kan lære det samme som de andre, eller at man ikke har muligheder for at få en uddannelse. Men det betyder, at man ikke kan koble bogstavers form med bogstavernes lyde. Man skal derfor anvende forskellige hjælpeteknologier, f.eks. anvende oplæsningsprogrammer og/eller hjælpeprogrammer ved stavning. Det er meget individuelt hvor man har sine dyslektiske vanskeligheder.

Ved mistanke om udvikling af dysleksi/ordblindhed hos en elev, inddrages forældre og skolens læsevejledere. Ved hjælp af diverse tests afdækkes det hvorvidt eleven er i dyslektiske vanskeligheder, eller om der er tale om manglende læsetræning. Ved manglende læsetræning opfordrer skolen hjemmet til at iværksætte indsats med gode og kontinuerlige læsevaner.

Testes en elev til at have dyslektiske vanskeligheder stiller skolen naturligvis de rette teknologiske hjælpemidler til rådighed.

Undervisningsministeriet anbefaler at elever tidligst testes for dysleksi/ordblindhed når de går på 4. klassetrin.

Skole-hjem samarbejde

For at skabe de bedste betingelser for jeres barns udvikling, trivsel og læring ønsker vi en tæt, anerkendende og ligeværdig dialog mellem skole og hjem. Gennem et stærkt og loyalt samarbejde når vi længst.

I er barnets primære voksne, og I har naturligvis den største viden om jeres barns trivsel og motivation i forhold til skolegangen.

Til den gode kommunikation anvender vi Aulas kontaktbog, beskedsystemet i Aula, Min Uddannelse og naturligvis telefonisk kontakt ved behov. Ligeledes er klassepædagogen ofte tilstede ved afleverings- eller hentesituationen i skolens SFO.

Intet er for stort eller småt til at drøfte.

Skolen tilbyder som udgangspunkt én årlig skole-hjem samtale, og kan naturligvis afholde flere efter behov. Både skolen og hjemmet kan anmode om en samtale. Samtaler afholdes i udgangspunktet mellem kl. 8.00 og 17.00, og kan bookes via bookingsystemet på Aula.

Kontaktlæreren forestår samtalerne, hvor der ligeledes kan deltage en klassepædagog.

På 1. og 4. årgang deltager ligeledes klassen matematiklærer. Relevante lærere kan ved behov deltage ved samtalerne.

To gange årligt inviteres forældre til forældremøde omkring klassen. Her vil klassens lærere og pædagog fortælle om status og fokusområder, samt give mulighed for dialog og samarbejder jer forældre imellem.

Ved skoleårets første forældremøde (august/september) deltager skolens ledelse.

Ved tværfagligt samarbejde mellem kommunale instanser fungerer skolen ofte som koordinerende part ved f.eks. afholdelse af relevante netværksmøder ol. Kontakt afdelingslederen for yderligere information om tværfagligt samarbejde.