Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Kommunikationsstrategi

Formålet med Bankagerskolens kommunikationsstrategi

Vi ønsker klar, tydelig og anerkendende kommunikation mellem skole, hjem og omverden, sådan at helheder og sammenhænge vedr. det enkelte barn og skolen bedst muligt er understøttet via en konstruktiv kommunikation.

Kommunikationen mellem skole og hjem skal sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling, så alle elever trives og bliver så dygtige, de kan.

Ligeledes vil kommunikationen mellem skole og hjem også omhandle Bankagerskolens SFO-tilbud, hvor fritidspædagogiske tiltag synliggøres for både børn og forældre med sigte på at understøtte det gode fritidsliv.

Kommunikationsstrategien er gældende for alle på Bankagerskolen – elever, forældre og ansatte. Strategien omfatter al kommunikation – mundtlig og skriftlig.

Forventninger til hinanden i kommunikation og til ansvar

Den klar, tydelige og anerkendende kommunikation forudsætter at: For at sikre det gode og konstruktive skole-hjem samarbejde er vigtige forudsætninger at:

Vi tror på den anden parts gode intention og kommunikerer med tillid og imødekommenhed.

  • Vi tror på den anden parts gode intention og kommunikerer med tillid og imødekommenhed.
  • Vi tager et fælles ansvar, lytter til og anerkender den andens perspektiv.
  • Vi husker en god og konstruktiv tone, så vi kommunikerer med respekt uden at være dømmende.
  • Vi taler ordentligt til hinanden i et anstændigt sprog, hvor vi konstant er opmærksomme på vores budskaber og modtagelsen af dem.
  • Vi stiller nysgerrigt spørgsmål til hinanden, hvis vi er i tvivl om den anden parts intention og/eller budskab.
     
  • Skolen informerer relevante forældre ved længerevarende vikarer og sygdom, ansættelser og lign.
  • Skolen rammesætter de kommunikationskanaler der anvendes – se tabel nedenfor.
  • Skolen sikrer kommunikation til hjemmet om undervisningen, tilbud i SFO og hvad der sker på skolen gennem MinUddannelse og Aula.
  • Skolen sikrer kommunikation via Meddelelsesbogen på Min uddannelse om den enkelte elevs fokuspunkter, sådan at skole og hjem kan indgå i dialog med hinanden herom.
  • Skole og hjem bruger kontaktbogen til relevant information og aftaler hvis man gerne vil ringes op.
  • Skole og hjem ringer sammen når det er vanskeligt og udfordrende, og hvis der er behov for mundtlig kommunikation.
  • Forældre går direkte til klasselærer inden skoleledelsen inddrages.

Bankagerskolens kommunikationskanaler

Hjemmeside
Målgruppe Alle med interesse for Bankagerskolen
Indhold Fakta om skolen, værdier, antimobbestrategi, principper, skolebestyrelsen, pædagogik mm.
Form Orientering
Forventninger Skolen: Holder hjemmesiden opdateret
Hjem og andre: Orienterer sig efter behov

 

Aula - Overblik
Målgruppe Alle med interesse for Bankagerskolen
Indhold Generel praktisk kommunikation vedr. klassen, årgangen, skolen, SFO, samt meddelelser om diverse kommunale eller andre tilbud.
Information om sundhedsproblematikker i en klasse eller på en årgang.
Form Orientering
Forventninger Skolen: Holder hjemmet opdateret
Hjemmet: Sørger for at tjekke opslag fra skolen

 

Min Uddannelse og Meddelelsesbog
Målgruppe Elever og Forældre
Indhold Elever: Arbejdsplatform til al skolearbejde
Forældre: Platform der viser barnets faglige arbejde og udvikling, fravær, noter ifm. skole-hjem samtaler, uddannelsesvejledning mm.
Form Orientering
Forventninger Skolen: Sikrer det er tydeligt hvad eleven lærer og hvilken faglig og personlig udvikling eleven er i. Ugeplan skal være tilgængelig.
Hjemmet: Holder sig orienteret om barnets faglige og personlige udvikling, samt holder sig opdaterede på fravær og andre aftaler.

 

Google Drev
Målgruppe Elever
Indhold Elevernes arbejdsplatform med adgang til Google Docs, Sheets, Slides, Analyse mm.
Form Produktions- og arbejdsplatform
Forventninger

Skolen: Primært elevernes produktions. og arbejdsplatform
Hjemmet: Orienterer sig efter behov via elevens unibruger@hkfs.dk-konto

 

One Drive og Outlook

Målgruppe Personale
Indhold Personalets produktions- og arbejdsplatform
Form Produktions- og arbejdsplatform
Forventninger Skolen: Anvender denne arbejdsplatform til kommunikation mellem personalet intern og til kommunikation med eksterne samarbejdsparter.

 

Skole-hjem samtaler
Målgruppe Elever og forældre
Indhold Kommunikation om barnets faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling
Form Dialog og orientering
Forventninger Skolen: Forbereder minimum én årlig skole-hjem samtale, resten efter behov. Som grundlag anvendes data vedr. den enkelte elev. Skolen indkalder via Aula.
Hjemmet: Deltager og indgår i dialog og samarbejde med skolen om eleven

 

Telefonsamtaler
Målgruppe Forældre
Indhold Kommunikation om barnets faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling
Form Dialog og orientering
Forventninger Skolen: Holder hjemmet opdateret efter behov
Hjemmet: Indgår i dialog og samarbejde med skolen om eleven

 

Forældremøder
Målgruppe Forældre
Indhold Information og dialog om klassen og/eller årgangen
Form Dialog og orientering
Forventninger Skolen: Præsenterer årets fokus, arbejde, særlige indsatsområder mm. Samarbejder med kontaktforældre elev. 
Hjemmet: Deltager og indgår i dialog og samarbejde med skolen om eleven og fællesskabet.
Skolebestyrelsen: Deltager efter behov med relevante informationer ol.

 

Kontaktforældremøder
Målgruppe Forældre med kontaktforældrefunktion
Indhold Information og dialog om klassens/årgangens eller skolens udvikling
Form Dialog og orientering
Forventninger Skolebestyrelsen: Indkalder én gang årligt skolens kontaktforældre til møde.
Kontaktforældre: Deltager og kommer med input og gennemfører tiltag. Kontaktforældre kan også tage kontakt til skolen ifm. en kollektiv forespørgsel.

 

Skolebestyrelsesmøder
Målgruppe Skolebestyrelsen
Indhold Arbejde med skolens værdier, ordensregler, principper, at føre tilsyn, budget mm.
Form Dialog, orientering og beslutninger
Forventninger Skolen: Indgår i dialog om og fremlægger skolens virksomhed for bestyrelsen.
Skolebestyrelsen: Indgår i dialog om og sikrer tilsyn med skolens virksomhed, bl.a. undervisningsmiljø, trivsel, budget, værdier.

 

Medier og lignende
Målgruppe Alle med interesse for Bankagerskolen
Indhold Fremvise og fortælle om skolens arbejde, liv og resultater
Form Orientering
Forventninger Skolen: Er opmærksom på at vise og profilere skolen ud imod samfundet.
Hjemmet og andre: Orienterer sig om skolens liv efter behov.

 

Fem tips og tricks

  1. Skolen skal huske de små ting. Skriv f.eks. ”god bedring” i stedet for ”ok” eller ingenting, når der skrives om sygt barn. Og kommuniker også mellem skole og hjem når det går godt.
  2. Hjemmet skal huske at spørge snarere end dømme, når der kommer historier med hjem. Der er ofte flere sider af den samme situation – husk at I er den ’usynlige’ klassekammerat.
  3. Vi husker respekten og ved at hjemmet har store følelser involveret i eget barn og skolen har en professionel tilgang til helheden som skal medtænkes.
  4. Forældre må gerne henvende sig til Skolebestyrelsen.
  5. Både skole og hjem kan med fordel overveje følgende en ekstra gang når samarbejdet er udfordret eller anspændt:
    • Er jeg på egen banehalvdel, eller er jeg dømmende og kritiserende?
    • Er jeg nysgerrig på den andens intention/hensigt, og lytter jeg nok i kommunikationen?
    • Tjekker jeg, om jeg forstår det rigtigt?
    • Har jeg tillid nok?