Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Fase 2 (6.-9. årgang)

Skoledagen

I fase 2 skemalægger vi hovedsagligt  med en lektionslængde på 1 time.

Vi bestræber os på en struktur, der tilgodeser de faglige og pædagogiske tanker for undervisningen. Derfor planlægger vi med 4 skemaperioder i løbet af et skoleår, netop for at kunne tilpasse de faglige og sociale behov, der opstår undervejs.

I fase 2 har vi fra skoleåret 2018/2019 planlagt undervisningens placering i faglokaler. Det betyder, at hus 5, hvor fase 2 hører til, indrettes med henholdsvis 3 matematiklokaler, 3 dansklokaler og 3 sproglokaler.  Det betyder, at elever kun oplever ikke at være i faglokaler når der læses fag som historie, samfundsfag, kristendom og studietid.

Timefordelingsplan

Fag 6 7 8 9
Dansk 5,25 5,25 5,25 5,25
Engelsk 2,25 2,25 2,25 2,25
Tysk 1,5 2,25 2,25 2,25
Historie 1,5 1,5 1,5 1,5
Kristendomskundskab 1,5 0,75   0,75
Samfundsfag     1,5 1,5
         
Matematik 3,75 3,75 3,75 3,75
Natur og teknologi 1,5      
Geografi   1,5 1,25 1
Biologi   1,5 1,5 1,5
Fysik/kemi   1,5 1,75 2
         
Idræt 1,5 2,25 2,25 2,25
Musik 0,75      
Håndværk og design 1,5      
Billedkunst 0,75      
Madkundskab 1,5      
Valgfag    2,25 2,25 1,5
Understøttende undervisning 3,5 4,0 3,25 3,25
Ialt 26,75 28,75 28,75 28,75

Lektioner á 60 minutter. 

Antallet af lektioner varierer over 4 kvartaler. Ovenstående tal er gennemsnittet pr. uge.

Ringetider

Tid Lektion
08.00-09.00 1
09.00-10.00 2
10.00-10.15 pause
10.15-11.15 3
11.15-12.00 4
12.00-13.00 pause
13.00-14.00 5
14.00-15.00 6

 

Læsning

I fase 2 arbejdes der fortsat med læsning, da det er en livslang proces at blive god til at læse.

Eleverne opfordres fortsat til at læse hjemme dagligt, alt efter læseniveau.

Det er med læsning, som med så meget andet - man bliver kun god til det, hvis man øver sig! og der er fortsat brug for øvelse og træning, selvom man går i udskolingen.

I fase 2 er der enkelte temauger fokus på læsning, ligesom der er planlagt læseevents af skolens læsevejledere i løbet af året.

Ved mistanke om udvikling af dysleksi/ordblindhed hos en elev, inddrages forældre og skolens læsevejledere. Ved hjælp af diverse tests afdækkes det hvorvidt eleven er i dyslektiske vanskeligheder, eller om der er tale om manglende læsetræning. Ved manglende læsetræning opfordrer skolen hjemmet til at iværksætte indsats med gode og kontinuerlige læsevaner.

På Bankagerskolen arbejder elever i læse- og skrivevanskeligheder med kompenserende IT værktøjer som CD-ORD, Intowords samt tale til tekst i undervisningen. Der sørges for, at eleverne får de færdigheder de har brug for i forhold til at kunne deltage i undervisningen. Ligeledes afholder vi årligt en forældreaften, for at vise forældre hvordan der arbejdes med værktøjerne. Hvis ikke eleverne har mulighed for, at medbringe egen computer, får de en computer eller chromebook stillet til rådighed af skolen, til brug i undervisningen.

RAW

RAW er et nyt tilbud på Bankagerskolen, som starter op i skoleåret 2018/2019. Det er et tilbud til vores ordblinde elever, samt elever i skriftsproglige udfordringer på 6. og 7. årgang.

Undervisningen foregår på Bankagerskolen i ugerne 44 – 47, 16 timer pr. uge. De øvrige timer deltager eleverne i undervisning i egen klasse.

Formålet med RAW er at gøre eleverne fortrolige med IT-værktøjer i undervisningen, så de opnår kompetencer til at anvende IT-værktøjer både kompenserende og kvalificerende i forhold til læsning og skrivning i fagene.   

Mål

At eleverne bliver fortrolige med at anvende IT kompenserende værktøjer i forhold til læsning og skrivning i skolens fag (særligt fokus på undervisningen i dansk, engelsk og matematik)

At eleverne udvikler deres kompetencer og strategier inden for læsning og stavning

At eleverne kommer nærmere en erkendelse af deres vanskeligheder

 

Uddannelsesparathed

I Horsens kommune har vi i udskolingen stor fokus på elevernes uddannelsesparathed.

Der laves på 7. årgang en Uddannelsesparathedsscreening (UPS) og på 8. og 9. årgang en uddannelsesparathedsvurdering (UPV). Her vurderes om eleverne er uddannelsesparate i forhold til 3 parametre: Social, personlig og fagligt. Herudover vurderes der også om eleven er i læse- og skrivevanskeligheder.

Hvis eleven vurderes, at være ikke uddannelsesparat udarbejder lærerne i fællesskab med UU, eleven og forældre en handleplan. Der vil blive holdt et møde hvor fokus vil være på handleplanen og tiltag i forhold til at få eleven gjort uddannelsesparat.  

Herudover er alle elever på 8. årgang i brobygning. På 9. årgang er IUP elever i brobygning igen, for at hjælpe med afklaring i forhold til ungdomsuddannelse. Endvidere er det obligatorisk for elever på 8. og 9. årgang at deltage i den årlige uddannelsesmesse, som typisk foregår sidst i oktober hvert år, og foregår i Forum Horsens. Flere elever benytter sig også af at komme i praktik i løbet af 8. og 9. klasse, hvilke vi støtter op om.

I udskolingen arbejder vi også med et projekt vi kalder ”Samspil”, hvor der arbejdes ca. 25 timer om ugen med uddannelse og job, og hvor eleverne er på virksomhedsbesøg.

 

Skole-hjem samarbejde

For at skabe de bedste betingelser for jeres barns udvikling, trivsel og læring ønsker vi en tæt, anerkendende og ligeværdig dialog mellem skole og hjem. Gennem et stærkt og loyalt samarbejde når vi længst.

I er barnets primære voksne, og I har naturligvis den største viden om jeres barns trivsel og motivation i forhold til skolegangen.

Til den gode kommunikation anvender vi Aulas kontaktbog, beskedsystemet i Aula, Min Uddannelse og naturligvis telefonisk kontakt ved behov.

Intet er for stort eller småt til at drøfte.

Skolen tilbyder som udgangspunkt én årlig skole-hjem samtale, og kan naturligvis afholde flere efter behov. Både skolen og hjemmet kan anmode om en samtale. Samtaler afholdes i udgangspunktet mellem kl. 8.00 og 17.00.

Kontaktlæreren forestår samtalerne, hvor der ligeledes kan deltage en matematiklærer eller anden faglærer, alt efter behov.

En til to gange årligt inviteres forældre til forældremøde omkring klassen. Her vil klassens lærere fortælle om status og fokusområder, samt give mulighed for dialog og samarbejder jer forældre imellem.

 

Linjer

På Bankagerskolen indgår vi i et klyngesamarbejde med Højvangsskolen og Dagnæsskolen. Vores opgave og mål med klyngesamarbejdet er, at der skal ske en styrkelse af udskolingen med fokus på overgangsfrekvenser til og gennemførselsgrad på ungdomsuddannelser og erhvervsuddannelser. Vi samarbejder i udskolingen om et linjeprojekt for de 3 skolers 7.- 9. årgang. De 3 skoler er sammen om at udbyde forskellige linjer for eleverne. Linjen foregår på de 3 skoler en dag om ugen.

Tiden til linjeprojektet kommer fra den understøttende undervisning og valgfag, og eleverne får på den måde ikke mindre undervisning i de øvrige fag.