Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Kontaktforældrepjece

Om kontaktforældrearbejdet

Kontaktforældrenes arbejde spiller en vigtig rolle for forældresamarbejdet om klassens
trivsel.

På de følgende sider har skolebestyrelsens forsøgt at indkredse opgaven.

Om opgaven:

Kontaktforældrenes vigtigste opgave er at støtte de sociale sammenhold i klassen ved at
skabe en godt og tillidsfuldt samarbejde blandt klassens forældre.

Et tillidsfuldt samarbejde er det bedste grundlag for en god kommunikation mellem
forældrene - og dermed den bedste vej til at løse de små og store konflikter som kan
opstår gennem ti års skolegang.

Kontaktforældrenes opgave er således fokuseret på samarbejdet mellem klassens
forældre. Kontaktforældrene deltager således ikke i sager om det enkelte barn.
Kontaktforældrene fungerer derfor heller ikke som talerør for andre forældre
overfor lærere og skole. Her skal de enkelte forældre selv tage kontakt til skolen.

Aktiviteter

Helt konkret kan kontaktforældrene tage initiativ til aktiviteter i fritiden for hele
klassen. Den kan eksempelvis være udflugter, cykeltur, biograftur, forældrefest,
fastelavnsarrangementer.

Hvis aktiviteter skal have opbakning fra en bred forældregruppe, er det en rigtig god
idé at kontaktforældrene sammen med den øvrige forældregruppe for afstemt
forventningerne til omfang og typer af arrangementer. Nogle forældre trives med
mange arrangementer, andre med færre. Nogle forældre sætter pris på
arrangementer uden børn. Andre helst med børn. Forældre, børn og familier er
heldigvis forskellige. Der er med andre ord ingen fast måde at organisere
aktiviteterne på. Det afgørende er blot at den afspejler den brede forældregruppe. Gå
på opdagelse i idébanken, tag snakken med den øvrige forældregruppe og find et
niveau, der passer lige netop jeres forældregruppe.

Økonomi

En af kontaktforældrenes opgaver er desuden at bestyre en eventuel klassekasse.
Hvor ofte og hvor meget der skal indbetales hertil afhænger selvfølgelig af
aktivitetsniveauet. Også her må forældregruppen i fællesskab lægge et niveau - og
have blik for, at familiers økonomiske rammer kan være ganske forskellige.
Ofte er det også kontaktforældrene, som i de tidligste klasser kommer med et
forslag til et niveau for gaver ved fødselsdagsfester.

Forældremøder

En tredje opgave for kontaktforældrene er at samarbejde med klasselæreren om
emner til forældremøder. Det drejer sig som oftest om emner, hvor det kan være
gavnligt, at forældrene lytter til hinandens holdninger. Nogle gange fører det til
fælles rammer, andre gange kan det være tilstrækkeligt, at forældregruppen er
bekendt med, at der er forskellige holdninger til emnet.

Med hensyn til omgangstone, mobning, vold, misbrug, rygning, tyveri og har
skolen et klart regelsæt. Diskussionen skal derfor ikke dreje som om, hvorvidt noget
sådan er et problem, men hvordan det undgås.

Andre temaer har en anden karakter. Det kan eksempelvis være i forhold til
påklædning, alder for Facebook, introduktion af alkohol og lignende. Husk også
her, at forældregruppen er forskellig. Det er derfor ikke altid en god ide ikke at gøre
diskussionerne moralske, men at have fokus på konkrete rammer. Disse
diskussioner er derfor nok bedst tjent med ikke at handle om, hvad der er rigtig og
forkert, men om hvordan vi skaber nogle rammer som alle kan trives i og med.

Hvordan bliver man kontaktforældre?

Man bliver kontaktforældre ved at blive valgt på en forældremøde. Der er ingen formelle
regler om valgperioder, antal kontaktforældre og lignende, men som oftest er et fornuftigt
antal mellem 4-6 personer. Er det muligt, kan det også være en god idé, at der er forældre til
elever med forskellige køn. Det kan medvirke til det bredest mulige blik på klassen.
Er der muligt, kan en løbende udskiftning også være en god idé.

Også her er det vigtigt at have øje for, at forældregruppen er forskellig. Nogle trives med det
organisatoriske arbejde, andre vil hellere bage kager til de fællesarrangementer, andre
trækker måske et stort læs i en anden klasse, andre bidrager måske til skolen i helt andre
situationer. Skolebestyrelsen sætter pris på alle bidrag til skolens samlede trivsel.

Erfaringsudveksling

Kontaktforældrene er skolebestyrelsens bagland som repræsentanter for de enkelte klasser.
Skolebestyrelsen inviterer derfor kontaktforældrene til et årligt møde med skolebestyrelsen,
hvor der kan udveksles ideer og temaer kan drøftes.