Spørgsmål til gruppearbejde på kontaktforældremøde
Fokus på kommunikation mellem skole og hjem:
Eksempler på eksisterende kommunikationskanaler:
• Min Uddannelse
• Min Institution
• Forældreintra
o Opslagstavle
o Beskeder
o Kontaktbog
• Hjemmeside
• Forældremøder
• Skole-hjem-samtaler
• Telefonopringninger
• Ad-hoc møder
• Facebookgruppe oprettet af forældrene i klassen
1. Får vi som forældre tilstrækkelig information i rette tid, mængde og sted omkring
a. vores eget barns trivsel og læring?
b. vores barns klasses trivsel og læring?
c. hvad der sker på skolen generelt?
d. skolen og lærernes forventninger til os som forældre?
2. Hvad er det i så fald for typer af informationer, man får for meget eller for lidt af?
3. Hvilke udfordringer er der omkring kommunikationen i forældregruppen og de platforme, man bruger? Gode ideer?
Sammenskriv af noterne fra gruppearbejdet:
• For mange af de samme info – for sent
• Forventninger. Hvor ofte check af intra, svartid
• Generel info: Kun 1 gang pr. forælder
• Mere info om nye elever
• Færre platforme
• Bents infobrev 2 gange om året er fint
• Forældremøder kan godt deles i to møder, så der kan samles op på tiltag
• Fint med én skole/hjem-samtale hvis det er muligt at aftale én mere ved behov
• God kommunikation via forældreintra
• Min Uddannelse: kun for børnene, hvilket er OK – dog ekstrem dårlig brugervenlighed
• Der behøves kun Forældreintra i forhold til forældrene
• Facebook-gruppe bruges alene, fordi funktionen ikke findes på Forældreintra
• Alt for meget info, kun vigtig info nødvendigt. Giv børnene ansvar for at huske tingene selv.
• Sørg for at alle medarbejdere følger de samme retningslinjer ift. kommunikation, så man ikke skal lede efter info forskellige steder
• Får vi tilstrækkelig info: ja
• Godt med hurtige svar på beskeder
• Ønsker 1 platform til alt
• Ønsker ens brug på tværs af klasser
• Ønsker beskeder i fuld form på e-mail som mulighed
• Platformen skal være designet til mobiltelefoner
• Godt hvis info er målrettet roller (elever, forældre, lærere)
• Min Uddannelse: Frustration over hvor info ligger – ønsker forskellige platforme for elever/lærere/forældre
• Svært for forældrene at finde kommunikationen, kræver mange klik, tidskrævende
• Forældreintra: Vigtig info drukner i unødvendig info, mangler søgefunktion, evt. flagfunktion så indlæg kan ”gemmes”
• Forældremøde: Evt. ekstra møde i januar?
• Skole/hjem-samtale: Én har først tid til marts – dette virker ”for sent”
• Der er alt for mange kommunikationskanaler
• Der er forskellig kommunikationsform ved hver lærer
• Mangler en infomail til generelle beskeder fx sygdom om morgenen
• Dog skal siges: I er gode til at informere. I har lærere, de er gode til at skrive nyhedsbreve mv.. Generelt er Bankagerskolen et rigtigt godt sted at være!!
• Lidt forvirrende at der er så mange platforme
• Min Uddannelse er ikke brugervenlig
• Vi får rigtig meget info
• Store forventninger/krav til os forældre om at følge med
• Det er irriterende, at man får info 2 gange, hvis man har 2 børn
• Min Uddannelse ikke til kommunikation
• Forældreintra-beskeder: Overskrift er vigtig!! – ikke blot f.eks. ”kære forældre” – beskeder drukner
Skoleledelsens forsøg på at konkludere på noterne i 5 hovedpunkter:
1. Forældrene oplever at få tilstrækkelig info dog risikerer vigtig info at drukne i mængden
2. Forældrene oplever, at der er for mange kommunikationsplatforme
3. Personalet skal bruge infokanalerne mere ens, så forældrene lettere kan finde frem til info
4. Kritik af Min Uddannelses brugervenlighed og relevans for forældrene
5. Store forventninger til forældrene om at følge med i informationerne fra skolen
Dato: 10. oktober 2018