Strategi for digital dannelse
Formål
Formålene med Bankagerskolens strategi for digital dannelse er, at organisationens medlemmer (ledere, lærere, pædagoger og elever) har en helhedsorientering og –forståelse af begrebet digital dannelse. Bankagerskolen har som mission at udfordre eleverne til fuldt ud at udnytte deres potentiale for uddannelse, beskæftigelse og at leve livet, hvorfor vi gennem en fælles digital dannelses strategi kan skabe gode rammer for arbejdet med elevernes digitale kompetencer, samt gøre dem i stand til at begå sig i en mere og mere digitaliseret verden.
Bankagerskolens digitale dannelses strategi skal være medvirkende til, at håndtering af udfordringer vedr. mobiltelefoner/smartphones, nye teknologier og programmer gøres meningsfyldte for ansatte og elever, sådan at teknologier håndteres med blik for muligheder og udviklingspotentiale, frem for en tænkning om restriktioner og begrænsninger.
Strategien vil understøtte arbejdet med teknologiforståelsen i de enkelte fag, samt være et bidrag til arbejdet med det 21. århundredes kompetencer. Det er hensigten, at der synliggøres en progression i den enkelte elevs digitale kompetencer og teknologiforståelse.
Det er ligeledes hensigten, at strategien kan understøtte arbejdet med elevinddragelse, samt styrke samarbejdet på tværs af årgange, med digitale kompetencer som omdrejningspunkt.
Strategiens design
Bankagerskolens digitale dannelses strategi er designet med inspiration fra udviklingsprojektet ’Digital dannelse på tværs af gymnasier’, som er udviklet med inspiration fra IT-forsker Michael Paulsen.
Strategien bygger på fire overordnede kompetenceområder: Information, etik og moral, formidling og deltagelse.
Til hvert kompetenceområde er der tilknyttet relevante læringsmål, samt beskrevet relevante teknologiforståelse og didaktiske anvendelsesaspekter. Ligeledes følger en beskrivelse af, hvornår der hensigtsmæssigt kan arbejdes med teknologiforståelse – en rød tråd fra 0. - 9. klassetrin.