Skolens historie

Efter kommunesammenlægningen i 1970 kom der en voldsom vækst i parcelhusbyggeriet i den sydlige del af Horsens. Den store befolkningstilvækst i denne del af byen medførte et behov for en ny skole. Horsens byråd vedtog derfor at bygge Bankagerskolen, der blev projekteret af arkitekt Per Kyed, Centralkontoret for praktiserende arkitekter, Odense. Skolen er en såkaldt “Fyns-plan skole”, bygget efter åben-plan princippet.

Den første etape startedes i 1972. Der skulle bygges de første 2 “Huse” indeholdende 0. - 4. årgang. Byggeriet blev lidt forsinket, så det første år havde eleverne en lidt længere sommerferie end andre elever i Horsens.

Den 24. august 1973 var den første dag på Bankagerskolen, hvor alle skolens elever mødte.

I løbet af de næste år fortsattes byggeriet, og den 23. august 1978 fandt den endelige indvielse sted.

De planlagte 4 spor viste sig hurtigt ikke at slå til. I en årrække havde skolen knap 1300 elever, og var da den største skole i Vejle amt.

I dag (juni 2020) er skolen tre-sporet med ca. 730 elever.

Fra Bankagerskolens fotoarkiv

Siden starten af bygningen af Bankagerskolen, er der taget en del billeder, dog ikke afså mange forskellige begivenheder, det kunne ønskes.
Vi håber, der vil dukke hidtil "ukendte" fotos op.

Nedenfor ses nogle af de "gamle" billeder. Hvor det er muligt, vil der i den ledsagende tekst indgå dato og årstal.

Foto af skolen under opførelse fra 1973 Bankagerskolen modtog de første elever i august 1973, så billedet må være taget i foråret samme år. Billedet viser en del af Hus-1. Til venstre ses det tidligere SFO's "Gul stue".

Foto af første etape af skolens opførelse fra 1973 Den første etape af skolen er nu (helt?) færdig. Bygningen på billedet er den samme som den på det ovenstående foto.

Foto af opførelse i forbindelse med en skolefest i 1975 Fra en skolefest. Takket være flere e-mails fra nogle af skolens tidligere elever ved vi, at billedet er fra en opførelse af "Dyrene i Hakkebakke- skoven". Eleverne gik i 2. klasse i 1975.

Foto fra skolegården Tarzanland i 1973 I 1993 blev "Tarzanland" indviet. "Tarzanland" er skolegård for Hus-3. Her ses vores skoleinspektør - iført lidt "ældre klude" - på vej ned gennem det store gliderør. Det var den første tur gennem røret. "Indvielsessnoren" er netop blevet klippet over.

Foto af sneklædt skoleområde den 19. februar 1996 Den 19. februar 1996, mandagen efter vinterferien, var store dele af landet dækket af sne. Det gjorde sig også gældende for Bankagerskolen. Denne dag mødte der ikke ret mange elever, og der var ikke almindelig undervisning.

Foto af tur til Djurs Sommerland i forbindelse med skolens 25 års jubilæum i 1998 Bankagerskolen blev taget i brug i august 1973. Mandag den 24. august 1998 var det præcis 25 år siden, at alle skolens første elever var mødt i skole.  25 års "jubilæet" blev bl.a. fejret med en udflugt til Djurs Sommerland for alle skolens elever og ansatte. Det er første gang i skolens historie, at ALLE har været på udflugt på samme tid.